Redesign the UX
Voor het themasemester in jaar 3 heb ik gekozen voor het vak RTUX, ofwel Redesign the User Experience. De grote opdracht van dit vak was om een interactieve ervaring te creëren voor de eeuwenoude plafondgewelven in de Zuiderkerk te Enkhuizen.
De gewelven waren midden in een restauratie dat nog een tijd zou kunnen duren, dus wilde de kerk graag een ervaring laten maken om bezoekers de gewelven alsnog in hun volle glorie te beleven.
Voor zo'n brede opdracht is natuurlijk veel onderzoek vereist. Zo heb ik samen met mijn team van 4 medestudenten de opdracht afgetrapt door een heleboel onderzoek te verrichten.
Belangrijke vragen die opkwamen tijdens het onderzoek:
1. Voor welke doelgroep ontwerpen we?
2. Wat is belangrijk om mee te nemen in ons concept?
3. Hoe houden we rekening met de protestantse gemeenschap en bezoekers binnen de kerk?
4. Wat is het uiteindelijke doel van ons concept?
Na een aantal maanden van onderzoek en iteraties konden we beginnen met het ontwerpen van ons prototype.
Door omstandigheden rondom de coronacrisis hebben we niet veel kunnen testen op de doelgroep maar we hebben geroeid met de riemen die we hadden.
We hebben uiteindelijk gekozen voor een VR-ervaring die in een aparte ruimte binnen de kerk wordt gehost. VR was een handige oplossing om de gewelven van dichtbij de kunnen zien zonder dat men voor lange periodes naar het plafond hoeft te staren.
De VR game zou de gebruiker de mogelijkheid geven om in het paneel van de gewelven te stappen om te wereld in 3D te ervaren.
Ook is VR voor onze doelgroep (HBO Studenten) een populair tijdsverdrijf en beïnvloed de vredige sfeer in de kerk niet.
Bovenstaande screenshots zijn genomen uit het prototype die ik in Unity heb ontwikkeld. Het prototype is een kort maar krachtig voorbeeld hoe de ervaring binnen VR eruit zou komen te zien.
Het project duurde in totaal 6 maanden en er is een hoop dat ik niet op deze pagina heb staan, dus als er vragen zijn beantwoord ik deze heel graag!