Game Design


Bootcamp


Voor de bootcamp van de minor Applied Game Design werd mij de opdracht gegeven om een game te ontwikkelen "from scratch". Ik deed onderzoek naar welk genre het spel zou hebben, de vormgeving, mechanics, en wat voor verhaal het zou hebben. Voor dit project kreeg ik 5 weken de tijd wat erg uitdagend zou blijken omdat ik nooit eerder met Unity2D had gewerkt.

Ik had besloten om stealth mechanics in mijn game te implementeren, en het een sombere, donkere sfeer te geven. Omdat er hier weinig passende assets voor bestonden besloot ik om mijn assets zelf te creëren, van visuele assets tot audio assets. Hierna ging ik op zoek naar inspiratie in games die een soortgelijke sfeer hadden, zoals Sly Cooper, Rayman, en Hollow Knight.

Hierboven kun je het hoofdkarakter zien dat ik heb ontworpen. Ik ging voor simpele vormen en kleurenpallets. Ook gebruikte ik dezelfde methodes om de backgrounds en level design te creëren. Dit deed ik om niet te veel onnodige tijd te gebruiken voor alleen de assets. Ik moest natuurlijk ook denken aan het programmeren van het spel en het implementeren van de audio.



Hier zie je een paar andere assets die ik heb gemaakt, in de zelfde minimale stijl als het hoofdpersonage. Deze assets had ik gemaakt in Figma om rechte, strakke lijnen te krijgen wat me lukte met de Pen-tool.




Dit project heeft me geleerd om in een efficiënt in een structuur te werken. Mijn structuur binnen dit project (en veel toekomstige projecten) begon met het kaderen van de opdracht, onderzoek, waarna ik ging brainstormen naar oplossingen. Vervolgens volgde een cyclus van assets/code maken, testen en itereren.

Hier kun je het volledige spel spelen:
  • https://cheesegames.net/games/3409/index.php?gameDataId=3409

  • Team Project 1


    Na de bootcamp volgde een teamproject met 4 personen per team. Wij kregen de opdracht om een game te ontwikkelen voor de kijkers van het programma "Ninja Nanny" op de AVROtros. Mijn team bestond uit een leden met ervaring in code, concept art en audio (ikzelf), dus we hadden een mooi gebalanceerd team.

    We volgden dezelfde structuur als vorig project, namelijk kaderen, onderzoek, ontwikkelen, testen, itereren. en kwamen als snel op een haalbaar concept (zie hier naast).

    Mijn rol binnen het team was heel breed, maar ik zorgde voornamelijk voor verschillende audio-effecten, soundtracks en andere audio. Hiernaast heb ontworp ik bepaalde assets (zie hieronder), hielp mee met het coderen van de game, onder andere met een particlesysteem, en schreef het verhaal uit dat in de game geïmplementeerd werd.



    De assets die hierboven te zien zijn heb ik ontworpen in Procreate. Hiervoor gebruikte ik schetsende lijnen en oilbrushes om het resultaat te bereiken.




    Deze opdracht heeft me geholpen om effectief in teamverband te werken in een korte periode van 4 weken. In het team zijn er geen onenigheden onstaan en we hebben elkaar kritische feedback gegeven om elkaar te helpen groeien. Ook heb ik geleerd dat ik geen leidende rol kan nemen, maar als het goed communiceert en samen tot een planning komt, ik mijn eigen inbreng kan toevoegen en het ook duidelijker is voor mezelf.

    Hier kun je het volledige spel spelen:
  • https://fs420.itch.io/nn-prototype
  • button project